kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
فعالان صنف دامداری:

گرانی‌های اخیر بازار گوشت ناشی از فضاسازی دلالان است 

فعالان صنف دامداری معتقدند بخش مهمی از گرانی‌های اخیر بازار گوشت ناشی از فضاسازی دلالان است.
 
فعالان صنف دامداری معتقدند بخش مهمی از گرانی‌های اخیر بازار گوشت ناشی از فضاسازی دلالان است.
رئیس شورای تامین‌کنندگان دام با اشاره به اینکه گرانی‌های اخیر بازار گوشت قابل توجیه نیست، اظهار کرد: با توجه به نرخ فعلی دام، گرانی‌های اخیر بازار گوشت ناشی از فضاسازی دلالان است و اگرچه هزینه تولید برای تولیدکننده بالاست، اما قیمت بازارهای فعلی ارتباطی به دامدار ندارد.
منصور پوریان، قیمت کنونی هر کیلوگرم لاشه گوسفندی در عمده‌فروشی را ۱۲۵ هزار تومان و لاشه گوساله نیز ۱۱۱ هزار تومان اعلام کرد اما طبق گفته مسئولان در حال حاضر هر کیلو لاشه گوسفندی با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و گوساله ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان در خرده‌فروشی باید عرضه شود.
رئیس شورای تامین‌کنندگان درباره آینده بازار گوشت هم گفت: علی‌رغم تولید و عرضه انبوه گوشت، قیمت‌ها کاذب افزایش یافته است که این موضوع هیچ ارتباطی به صادرات دام ندارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس مرکز ارتباطات سازمان مرکزی تعاون روستایی هم گفت: عرضه اینترنتی گوشت گوساله و گوشت گوسفند از طریق سامانه بازرگام در شهر تهران آغاز شده و توزیع تا ماه رمضان ادامه دارد.
عربشاهی ادامه داد: با توزیع کالاهای اساسی از طریق پلتفرم‌های آنلاین بحث کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌ها را پیگیری می‌کنیم تا شاهد تنظیم بازار و معقول شدن قیمت‌ها به نفع مردم باشیم. اگر زیرساخت‌ها مناسب باشد، از طریق سایر پلتفرم‌ها توزیع در دیگر استان‌ها آغاز 
می‌شود.
همچنین رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم دام را با نرخ ۵۹ هزار تومان از دامدار خریداری می‌کند، درحالیکه در بازار آزاد حداکثر ۵۵ هزار تومان است. 
مقدسی ادامه داد: علی‌رغم عرضه دام پایین‌تر از نرخ تمام شده جای این سوال مطرح است که چرا مردم باید گوشت را گران بخرند. با توجه به التهابات بازار گوشت، صادرات متوقف شده و به رغم صدور مجوز صادرات 
۵۰ هزار راس دام سنگین، یک راس هم صادر نشده است. رئیس انجمن صنفی گاوداران افزود: با توجه به نرخ فعلی دام، حداکثر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله باید ۱۴۰ هزار تومان باشد و عرضه با نرخ ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان در سطح بازار اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف‌کننده است.
بنابر آمار اعلامی تشکل و اتحادیه‌های تولیدی از نظر جمعیت دام سبک در بهترین شرایط قرار داریم و زایش پاییز و زمستان بیش از پنج میلیون راس است که با این وجود مشکلی در عرضه نداریم. طبق گفته برخی دست‌اندرکاران حوزه تولید دام، مافیا گوشت و دلالان با التهاب قیمت در بازار، می‌خواهند زمینه را برای واردات گوشت آماده کنند تا استقلال غذایی را زیر سوال برند.